הסבה לפיתוח Full Stack לחסרי רקע בפיתוח

הסבה לפיתוח Full Stack

 

חשבתם על הסבה לעולם ההייטק בכלל ולפיתוח Full Stack בפרט? אתם כבר מפתחים תוכנה אך עולם ה Web קורץ לכם? הפוסט הזה בשבילכם.

במאמר זה אתאר את הדרך להפוך למפתח FullStack, האתגרים בדרך וכמובן את הדרך הקצרה ביותר למועמדים בעלי רקעים שונים. 

 

מה עושה מפתח FullStack?

 

מפתחי FullStack למעשה מפתחים אתרי אינטרנט. אתר אינטרנט בנוי מכמה שכבות אפליקטיביות: החל משכבת ממשק המשתמש מולו אנו עובדים בדפדפן, דרך שכבת השרת (ה״מוח״ של כל האתר) ועד שכבת הגישה למידע ולנתונים. מפתח FullStack אמור לדעת לפתח תהליכים עסקיים באתר אינטרנט מקצה לקצה.

 

מי יכול להפוך למפתח FullStack?

 

דן חלוץ, כשהיה מפקד חיל האוויר, אמר פעם: ״כל אחד יכול להיות טייס. אנחנו בחיל האויר, בוחרים את אלו שיקח להם הזמן המינימלי להפוך לטייסים״.  כן, כל אחד יכול להפוך להיות מפתח Full Stack? כמה זמן זה יקח? כמה קשה זה יהיה? מאוד תלוי ברקע, ביכולות ובמידת ההשקעה.

אני אחלק את התהליך ל 3 נקודות פתיחה שונות:

 

הסבת אנשים ללא רקע בפיתוח תוכנה לפיתוח FullStack

 

אנשים המגיעים מעולמות תעסוקה אחרים (שיווק, פרסום, עיצוב…) כמובן שנדרשים לדרך הארוכה ביותר. לפני שהם יוכלו להפוך למפתחי FullStack, עליהם להפוך קודם למפתחי תוכנה.

כאן, להבדיל ממה שרבים חושבים, אין הכרח בלימודי תואר ראשון במדעי המחשב (לתואר יש יתרונות אחרים) וניתן ללמוד את הנושא מאפס. הם ייאלצו להתחיל מלימודי המבוא לתכנות (רצוי בשפת    Java Script). כאן טמון האתגר והמחסום המשמעותיים ביותר. לא כי ללמוד לתכנת זה קשה..ממש לא. בעיקר בגלל שלא כולם מתחברים לזה. אנשים שמורגלים בתקשורת בין אישית במהלך היום, יכולים להתקשות מלתרגם רעיונות לפקודות מחשב ולשבת רוב היום מול המסך.. תוסיפו לזה כמובן את ההשקעה הנדרשת באמצע החיים העמוסים של לימודים ,תרגולים, בניית פרוייקטים וכו׳.

ברגע שיעברו את המשוכה הזאת – הם כבר מתכנתים לכל דבר וענין.

השלב הבא הוא להתחיל ללמוד את סביבת האינטרנט, את המבוא ל Web. הם יצטרכו ללמוד כיצד דפדפן מתרגם תגיות מסוימות לאלמנטים ויזואליים ( שפת  HTML) וכיצד ניתן להשפיע על הנראות והעיצוב של מה שאנו רואים בדפדפן (CSS).  לאחר מכן, יצטרכו ללמוד לעומק את השפה השלטת בעולם ה Web והיא ה  Java Script. יהיה עליהם ללמוד גם לעבוד עם עולם מסדי הנתונים והחיבור של היישומים אל שכבות ה Data.

החלק האחרון של הלימודים יכללו את הטכנולוגיות המובילות בעולם ה Web, נושאי ארכיטקטורה, כלי אינטגרציה ועוד..

כמובן שהלימודים חייבים להכיל תרגול רב, הכנת פרוייקטים (שיהוו את תיק העבודות בראיונות עבודה) והכנה אמיתית לתעשייה. לצערי, רוב המקומות לא מכשירים ברמה מספקת לתעשייה ורוב בוגריהם ימצאו את עצמם לא מוכנים לתעשייה.

תהליך הכשרה מלא כזה ייערך בדרך כלל בין 8 חודשים לשנה ואצל רוב גופי ההדרכה זה נערך במשך 3 ערבים בשבוע.

 

מפתחי תוכנה בעולמות שאינם Web

 

קהל זה מכיל אנשי פיתוח תוכנה (מנוסים יותר או פחות) שמפתחים בעולמות אחרים: מפתחי C++, Java, אנשי אוטומציה וכו׳… הדרך של אנשים אלו לקפוץ לעולמות ה FullStack היא קצרה יותר כמובן: לא נדרש ללמד אותם תכנות, נושאי ליבה כמו תכנות מונחה עצמים ועבודה עם כלים טכנולוגים בסיסיים. הם כבר שם. כל שנדרש זה ללמד אותם את הטכנולוגיות המרכיבות את בניית אתר האינטרנט. עבור אנשים אלו, שחלקם מפתחים תוכנה שעוסקת יותר במידע, בתהליכים עסקיים מורכבים, או אפילו ברכיבי החומרה של המחשב, המעבר לעולם של תוצרים גרפיים יכול להיות מוזר ואף פחות מאתגר לעיתים.

אנשים עם רקע כזה יידרשו בדרך כלל למסלול מקוצר של כ 80 – 120 שעות הדרכה.

 

אנשי ״הקרובים״ ל Web אך אינם מפתחי תוכנה

 

כאן מדובר על קהילה העוסקת בעולם האינטרנט, כמו מעצבים גרפיים, אנשי שיווק דיגיטלי, קידום אתרים ועוד. אנשים אלו מכירים את המושגים המהווים את ליבת ה Web, ואולי קצת נחשפו לרכיבי תוכנה כאלה ואחרים, אך יהיה עליהם ללמוד את יסודות התכנות מההתחלה ולהתעמק בטכנולוגיות הפיתוח. הנושאים היחידים שאולי ייחסכו מהם זה לימודי המבוא ל Web.

מועמדים אלו ימצאו את עצמם במסלול של חצי שנה לפחות עד שיועלו להיקרא מפתחי Full Stack.

 

לסיכום, כן..כולם יכולים להפוך למפתחי Full Stack, רק הדרך, מידת ההשקעה והמחירים לצידה – תלויים בכל אדם, הרקע המקדים שלו ובנכונות ויכולת ההשקעה שלו אל עבר המטרה.

מאמרים נוספים

העתיד שלך בהייטק מתחיל כאן
צור איתי קשר עוד היום

דילוג לתוכן