כיצד להשתלב בהייטק ללא נסיון?

כיצד להשתלב בהייטק ללא נסיון?

סיימתם לימודי תכנות ? שולחים קורות חיים ואף אחד לא מתקשר? אני עומד להסביר לכם מה הטעות הכי גדולה שאתם עושים וכיצד כן יש לפעול. המשיכו לקרוא…

 

המשפ שאני הכי הרבה שומע כמדריך, כמנטור או כסתם מייעץ הוא : "יניב, סיימתי עכשיו תואר ראשון\קורס\מסלול, אני שולח למקומות עבודה קורות חיים ואף אחד לא מתקשר. זה בגלל שאין לי נסיון!"

זה לא משנה אם למדת לפתח ב Java Script, Python, או כל שפה אחרת. הנסיון בהחלט נדרש,

וכולנו מודעים לפרדוקס המפורסם : "כיצד יהיה לי נסיון אם אף אחד לא נותן לי את ההזדמנות לצבור אותו?"

וכאן…כאן הטעות של אותם מחפשי עבודה. .טעות ענקית, שבמקרה הטוב מעכבת אותם (אם יצליחו בכלל) להשתלב בתעשיית הייטק, ובמקרה הרע מגביר את התסכול, חוסר האונים, ופוגע בבטחון העצמי.

מה הטעות אתם שואלים? מאוד פשוט:

הם מחפשים את מקום העבודה שיאפשר להם לצבור את הנסיון במקום לצבור אותו בעצמם. נשמע לכם מוזר?

זה מאוד פשוט. צריכים נסיון? תדאגו לצבור אותו. הרשת מלאה ברעיונות לפרוייקטים. חלקם מאוד מתאגרים.

קחו על עצמכם את הפרוייקט הראשון. עימלו עליו שבועיים, שלושה, חודש. התחילו בקטן..דאגו לליווי ותמיכה בעת הצורך של איש פיתוח מנוסה (כן, יעלה כמה שקלים, אך גם תלמדו ממנו המון). סיימתם את הפרוייקט הראשון? דאגו להדגיש את זה בקורות חיים ( כיצד לכתוב קורות חיים נכון? את זה אני מפרט בפוסט אחר). תנו משקל לתיאור הפרוייקט תוך הדגשת מושגים טכניים מבוקשים. זה – כרטיס הביקור הראשון שלכם. התחילו לשלוח שוב קורות חיים. שלחתם קורות חיים? יופי. מה עושים עכשיו? מחכים לטלפון? ממש לא. מתחילים לעבוד על הפרוייקט השני. אתם לא תאמינו כמה ידע, נסיון ובטחון כבר יהיה לכם בשלב הזה. הקדישו כמה שצריך, בין חודש וחודש וחצי (רק המלצה). ושוב, העזרו במומחה שיעבור איתכם על הקוד, יבצע Code Review ועוד. יש הרבה פרילנסרים שישמחו למכור כמה שעות ייעוץ (אל תתפשרו על האיכות שלו ושל התוצר שלכם).

בתום הפרוייקט השני כבר יהיו באמתחתכם :

  • 2 פרוייקטים
  • 2-4 חודשי נסיון
  • המון ידע
  • בטחון גבוה !

ושוב, פרטו בהדגשה את הפרוייקט השני. נסו לתאר אתגרים טכנולוגיים איתם התמודדתם. ושוב – שלחו את קורות החיים. אני מבטיח לכם שבשלב זה, או מקסימום שלב אחד נוסף – כבר לא יוכלו להתעלם מהנסיון שצברתם.  סמכו עליי. זה מנסיון: הן כמגייס שראה מאות קורות חיים והן כמדריך. הבוגרים של הקורסים שלי כבר מכירים את המתכונת הזאת. 90% מהם מוצאים משרה לאחר הפרוייקט הראשון או מקסימום השני.

התנגדות אחת ששמעתי להמלצה זאת היא ש״זה לא נסיון אמיתי שנצבר תוך כדי עבודה״. אז הרשו לי להבהיר:זה נסיון אמיתי. מאוד. נכון, לא תצברו נסיון בעבודת צוות, השתתפות בישיבות Agile, או ניהול תצורה כחלק מקבוצת פיתוח. אבל – את הנסיון החשוב ביותר, בטכנולוגיה עצמה – תצברו ובצורה משמעותית.

ושוב, לאחר 2-3 פרוייקטים, לרוב המעסיקים לא יהיה אכפת היכן צברתם את הנסיון. הוא כבר משמעותי בכדי להתעלם ממנו.

מה עושה מי שכן חשוב לו להראות נסיון ״מחברה״? גם לזה יש פתרון. תיזמו. פנו לחברות, הבהירו שחשוב לכם לצבור נסיון ואתם מוכנים לעבוד גם בשכר מינימום ( זה לא חוקי להעסיק אתכם ללא שכר). יהיו חברות ש״יקפצו על המציאה״.  אפשרות אחרת ? צרו קשר עם מנהל או בעלים של חברה כלשהי אליהם קל לכם להגיע. זה יכול להיות חברת שילוח של קרוב משפחה, רשת מזון של חברים של ההורים – לא משנה. העיקר – הציעו להם לפתח איזושהי מערכת שתקל עליהם את החיים. זה לא חייב להיות מוצר מהפכני, אלא אפילו מערכת קטנה שתתן ערך מוסף ביום יום. (ככל שהארגון הוא יותר "Low Tech״, כך השיפור יהיה יותר משמעותי).

הם אפילו לא צריכים לשלם על המערכת שפיתחתם להם. אתם – תצברו נסיון ותוכלו לרשום בגאווה בקורות החיים את הנסיון המקצועי שלכם תחת גוף מסחרי.

בסוף, הכל תלוי בנו. אל תחכו לנסיון. צרו אותו. זה ישתלם.

בהצלחה !

 

רוצים לקבל עוד טיפים ותכנים מקצועיים? הרשמו לקבוצת הידע שלנו בעמוד זה.

 

המאמר נכתב ע״י יניב ארד, מבכירי המדריכים לפיתוח תוכנה ומנטור ויועץ לאנשי טכנולוגיה 

 

העתיד שלך בהייטק מתחיל כאן
צור איתי קשר עוד היום

דילוג לתוכן